Søg

Print side

Presseomtale

En af de mest brugte måder at få en aktivitet omtalt i de lokale, regionale eller landsdækkende medier er at sende en pressemeddelelse. En pressemeddelelse er en kort beskrivelse af den aktivitet, du skal lave eller har lavet, for eksempel en event, en udstilling, et arrangement eller der sker noget nyt eller særligt i din lokale forening. Selve pressemeddelelsen kan du nemt sende ud til flere forskellige medier eller journalister.

Sådan skriver du en god pressemeddelelse

Find de relevante medier

Overvej, hvilke medier der er relevante for historien. De lokale aviser og ugeaviser er som regel det, der er mest relevant for dig. De regionale medier kan være relevante i nogle tilfælde, mens de landsdækkende medier generelt ikke er relevante for lokale aktiviteter.

Lokalaviser og ugeaviser vil som regel gerne have tips og informationer om historier med lokale personer og handlinger. De er som regel glade for at få tilsendt stof (tekst og evt. billeder). Husk at tjekke deres deadline, og hvornår de bliver udgivet, og kontakt avisen en uges tid inden deadline. På de lokale aviser er det som regel en person, som laver hele avisen, og denne vil som regel være interesseret i stof til avisen. Du kan finde information om din lokale avis på deres hjemmeside.

Regionale medier kan også være relevante, afhængig af aktivitet og historie. Nogle regionale aviser har en side med historier fra lokalområder eller stofområdet, så kan du kontakte den journalist, som sidder med dit lokalområde eller stofområde.

Du finder kontaktoplysninger til dine regionale og lokale medier på mediernes websider ellers ved at ringe til avisen for at høre, hvem der tager sig af dit lokalområde eller stofområdet.

Kontakt de relevante medier

Det er en god idé at ringe til den lokale avis, før du sender noget pressemateriale. Så forbereder du journalisten på, at der kommer noget, og du sikrer, at det er den rigtige journalist eller redaktør, du har fat i.

Når du ringer, så spørg om deadlines, lokalområder og stofområder, og om du har den rigtige kontaktinformation. Bliver du spurgt, om du ringer om annoncering eller noget redaktionelt, så er dit svar ”redaktionelt”.

Når du ringer til et regionalt medie, så find en kontaktperson eller en journalist at ringe til. Ringer du til receptionen, så præsenter dig og bed om at komme til at tale med ”den journalist, som har at gøre med dit lokalområde”.

Har du spørgsmål til at skrive en pressemeddelelse eller til andet omkring at få omtale i de lokale medier, så kontakt: