Søg

Print side

Coops 150 års-kampagne vinder KOM-kampagneprisen 2017

På kommunikationskonferencen KOM17 den 4. maj hædrede Dansk Journalistforbund og Kommunikationsforum Coop, Samvirke og Operate Experience med prisen for årets bedste kampagne.

Prisen gives til en virksomhed, organisation eller andre, der har opnået særlig opmærksomhed og resultater med en kampagne solidt funderet i kommunikationsfagets metoder. Prisen kan gives for vovemod, kreativitet, resultater eller bred faglig anerkendelse.

Hamrende godt eksekveret

Anna Rørbæk, chef for kommunikation og public affairs i Børnefonden, og en del af priskomiteen gav vinderne dette skudsmål med på vejen, da prisen blev overrakt den 4. maj:

”Årets vinderkampagne har ikke været den letteste at lave. Det har heller ikke været den billigste. For vi har at gøre med en kampagne, hvor elementerne er så mange, hvor produkterne er komplekse, og hvor forberedelserne må have været enorme."

"I alt fra bogudgivelser, dokumentarfilm, apps, konkurrencer, produktrelanceringer og meget meget andet, har kampagnen for Coops 150 års fødselsdag formået at ramme danskerne langt ud over, hvad man kan forvente af en virksomheds runde fødselsdag. For ikke bare byder kampagnen på nostalgiske gensyn med klar cola og FDB-møbler, den kommunikerer også virksomhedens grundlag og værdier, pudser dem af og bringer dem ind i en ny tid med forbrug og fællesskab alt sammen med noget så banalt som en fødselsdag som anledning."

"Det er godt tænkt, et pokkers stort arbejde og hamrende godt eksekveret,” sagde Anna Rørbæk inden vinderne blev inviteret på scenen.

Se vinderne på scenen

Se prisoverrækkelsen via linket her, og hop 16 minutter og 10 sekunder ind i filmen for at se Samvirkes chefredaktør Karsten Kolding, projektleder Naima Yasin og direktør Bo Søby Kristensen fra Operate Experience modtage prisen.

Det danske velfærdssamfunds grundpiller

Coops 150 års-kampagne er lavet i samarbejde med Operate Experience, og juryen begrundede nomineringen af kampagnen med følgende ord: 

"Hvordan fejrer en supermarkedskæde en 150 års fødselsdag uden at det går op i flag, gule skilte og slagtilbud på dagligvarer? Det gør man ved at fejre selve værdierne, der ligger bag det vi i dag kender som Coop, men som har sine rødder i den danske andelsbevægelse og dermed i en af det danske velfærdssamfunds grundpiller.” 

Med en kampagne, der inddrager alt fra relancering af udgåede produkter til interaktive vægge, madopskriftskonkurrencer, dokumentarfilm og bogudgivelse for at kommunikere sine budskaber på alle platforme, trækker Coop tråde fra fortiden til nutiden for at give sit bud på, hvordan fremtidens fællesskabsvirksomheder ser ud. 

Se filmen om udviklingen af den interaktive historievæg, som var et centralt element af kampagnen i Coops butikker over hele landet.

Se dokumentarfilm, fotos fra jubilæumsårets og genoplev de mange festlige begivenheder på coop150.dk