Coop Garage

02. januar af Torsten Arendrup
Distrikt 1 og Superbrugsen Halmtorvet åbner ”Coop Garage” i Kødbyen. Garage-konceptet er kendt i forvejen via f.eks. de allerede eksisterende garager i Kødbyen: IBM’s Cloud Garage (nordisk projekt) og IKEA’s Space 10. Vesterbro og innovationsmiljøet i København er generelt er meget aktive i makerspaces, tænketanke, cirkulær økonomi startups etc. og Kødbyen er i forvejen center for mange af denne type aktiviteter og derfor blev Coop Garage fysisk placeret i CPH Food Space i kødbyen, hvor man kan leje arbejdspladser og hvor der er industrielt køkken, mødefaciliteter og mange mad-orienterede iværksættere. Formålet med Coop Garage er at udbrede kendskabet til Coop, kooperativtanken de resultater Coop allerede har nået (dirty dozen, mærkning m.m.), de resultater vi arbejder på og gennem dette få aktiveret flere yngre i Coop. Planen var at Coop Garage 2018 skulle tiltrække lokale unge der er engagerede i bæredygtighed, mad, sociale ændringer og miljø. Det skulle gøres ved bl.a. at have faste ”kontortider” samt Coop Garage deltagelse i seminarer, foredrag og deltagelse i aktiviteter i miljøet. Overordnet lykkedes det godt med at få afholdt aktiviteter indenfor de ønskede områder. Det lykkedes også at få højt kvalificerede talere. Efter en lidt langsom start er Coop Garage også godt involveret i det lokale miljø indenfor iværksættere, grupper og communities. Det er nok ikke lykkedes at få de ønskede 200 nye medlemmer i SuperBrugsen Halmtorvet, men over 1000 personer har været til de forskellige arrangementer, tusinder af likes på Facebook etc. Der er der kommet godt samarbejde i stand med Coop Danmark A/S, de synes om ideen med et usædvanligt mødested og på den måde kommer foreningen og forretningen til at samarbejde og kommunikere bedre. Events afholdt i 2018: 26/2 Kick-off: An informal talk about Coop and Coop Garage 21/3 Coop ansvarlighed og CSR: Status? Fokus de næste år? 17/4 Blockchain: Introduction to Hyperledger for CSR use 24/4 Protecting crops against plantdiseases using biotechnology 16/5 FDB møbler - historien om de danske klassikere 23/5 Et kig ind i fremtidens banker og finansinstitutioner 25/5 Mini-marked for lokale varer – mød producenterne 27/6 Amba for begyndere: Valg af selskabsform og opstart 6/8 Building a CSR Blockchain 7/8 Foodtech Cooperatives: Future of Foods Going Back to the Roots 7/8 AI-Powered Supermarkets: Reading Minds – and Stomachs 8/8 Madmorgen for Børn! 7/11 FDB møbler - historien om de danske klassikere Foredragsholdere: Gitte Matzen, Brand Manager, Coop Hannah Schaldemose, Fødevarekonsulent, Lokale varer, Coop Johan Riis Johansen, Head of Digital Services Development, Coop Ole Kiel, kategorichef, Coop Thomas Roland, CSR chef, Coop Anders Ehlers, næstformand i bestyrelsen for Tænketanken Demokratisk Erhverv. Andreas Pinstrup, adm. direktør i Tænketanken Demokratisk Erhverv Andreas de Neergaard, Professor, Københavns Universitet David B. Collinge, Professor, Københavns Universitet Frederik Lean Hansen, medstifter af CPH Foodtech Community Jakob Raffn, PhD Student, Aarhus Universitet Jan Lillelund, CTO, IBM Danmark Kenneth Højgaard, Københavns Madhus Kim Escherich, Executive Innovation Architect, IBM Danmark Magnus Skovrind Pedersen, udviklingsdirektør i Tænketanken Demokratisk Erhverv Mia Maja Hansson, CPH Food Space amba Niels Elmark, fremtidsforsker og Master of Science i Public Relations Sander Bruun, Associate Professor, Københavns Universitet Der har været fra 10-100+ deltagere. Mest populære event var fdb møbler, det var så populært at det trak over 100 personer til to præsentationer og knap 1000 likes på Facebook ved det seneste. Coop Garage er med i bl.a. følgende formelle og uformelle arbejdsgrupper: Distrikt 1 Frivillige, på tværs af butikker og formater. Community Building community. Opstart af Kooperativ makerlab. Lejre økologi DTU Food Skylab Foodspace CPH Foodtech XIDS Blockchain baseret vareinformation Techfestival Videoer fra events: https://frivillig.coop/d1/s2018/coop-garage_2018
Gode råd:
  1. Det er svært at holde en traditionel hjemmeside kørende, samtidig med at Facebook, meetup.com m.fl. også skal opdateres. Der kan sagtens være en eller to frivillige bare til den opgave.
  2. Sørg for at få taget gode billeder og video. Regn ikke med selv at nå det. En til to frivillige der er dedikeret vil være fint.
  3. Børn er fantastiske - og er de glade, så er forældrene også nemme at snakke med!
  • img_6797.png