Kaffe med værdikæder
Glad for kaffe? Og den gode historie i koppen?
Hør med på filmene og læs mere i nedenstående om, hvordan og på hvilke mange måder du kan sætte lokalt fokus på kaffe.
Få kaffe i alle varianter...med vores 'Hus-barista' Frederik, læs hvordan:
Bæredygtig kaffe uden kompromis på smagen
Mød Frederik Schiøtz, kaffe ekspert og ambassadør for COOP’s kafferisteri i Kenya: African Coffee Roasters. Smag nogle af de nyeste kaffer i sortiment og få inspiration til hvordan i kan bringe den gode historie i fokus og den rigtige kaffe i koppen.
COOPs 'hus-barista' Frederik Schiøtz har de seneste år været omkring på de fleste scener i Coop regi. Han deltager fx som vært ved årsmøder/generalforsamlinger, som kaffeekspert til smage events i forsamlingshuset, på madfestivaler og meget mere. Lige nu er Frederik aktuel med et udvalg af forskellige events der sætter fokus på historien om Coops kafferisteri, 'African Coffee Roasters' der har en af verdens mest effektive forsyningskæder.
Få en kaffesmagning og en drøngod fortælling ud til dine medlemmer.
Bestil en workshop med Frederik Schiøtz og få et foredrag om Coops helt eget risteri, African Coffee Roasters (ACR), undervejs i workshoppen vil du og dine medlemmer blive klogere på jeres favorit kaffe profil, få et indtryk af hvad de forskellige kaffelande kan, og blive præsenteret for Coops egne kaffe linjer. Under workshoppen vil medlemmerne også få historien om ACR som Frederik selv har været nede og besøge, og de gode initiativer der foregår i Kenya. Frederik Schiøtz byder også ind med tips og tricks til at få din egen perfekte kaffe oplevelse derhjemme enten til dig selv eller til dine gæster.
Frederik Schiøtz tilbyder 3 forskellige events, som alle kan stå alene men er tænkt som en helhed der kan tilrettelægges i årshjulet.
---
1: Kaffesmagning og foredrag: Kan du smage forskel?
Hvordan forløber eventet?
Få et indblik i hvordan COOPs eget risteri i Kenya arbejder med at optimere forsyningskæder samt understøtter lokal miljøet i et forsøg på at højne livskvaliteten i Kenya. Frederik vil tage medlemmerne med på en tur igennem de forskellige kaffebønner der bliver ristet i ACR, hvor kunden får lov til at smage kaffe lavet af en kaffeekspert imens medlemmerne får fortalt historien om hver kop kaffe de smager.
I hvilken ramme passer eventet godt?
Et lokalt forsamlingshus eller kulturinstitution er en ideel ramme til at skabe en god oplevelse for dette event.
Målgruppe:
Alle kaffe glade sjæle samt folk der gerne vil blive kloge på deres smagsløg, hvordan kaffen bliver produceret og kulturen kaffen bliver fremstillet under.
2: Kaffe Workshop - Hvordan skal kaffe brygges?
Hvordan forløber eventet?
Der findes over 800 forskellige måder du kan brygge din kaffe. Inviterer medlemmerne til en kaffe workshop hvor de kan lære præcis hvilken bryggemetode der er bedst for dem. Hvis de vil læse mere om udgangspunktet kan du se det her <https://www.trueintent.coffee/kurser/bryggeguides>
Prøv forskellige metoder til at brygge kaffe, undervejs vil medlemmerne blive sat ind i hvorfor forskellige metoder bliver brugt til at brygge kaffe samt fordele og ulemper ved disse tilgange. Efter eventet vil medlemmerne have en bedre forståelse for kaffebrygning og vil derfor også kunne lave bedre kop kaffe derhjemme.
I hvilken ramme passer eventet godt?
Medlemmerne kan bydes velkommen hos en lokal kulturinstitution, fysisk i butikken eller som element til et kultur event eller lignende.
Målgruppe:
18-45 årige
3: Kaffe, dans og Tiktok workshop for hele familien
Hvordan forløber eventet?
Et event hvor alle aldre kan være med, den yngre generation (7 til 17 årige) vil få mulighed for at lære populær danse som gør sig godt på social medier og i spil, de vil blive instrueret af danseinstruktør Kaspar Jon Mallan imens kan forældre og bedsteforældre få en god kop kaffe og blive klogere på coops kaffe linje samt få tips og tricks til kaffebrygning.
I hvilken ramme passer eventet godt?
Butiks jubilæum, Open-by-Night, Kulturnat, Markedsdag, festival eller hvor I ellers gerne vil samle opmærksomhed i større forsamlinger.
Målgruppe:
7-17 år m. forældre
---
Varighed af et kaffeevent: Uanset tema for jeres næste kaffeevent, om det sammensættes som eftermiddags-/brunch eller måske som aftenskaffe vil varigheden afhængigt af valg af event være alt fra 45 min - 3 timer pr. arrangement. Tidspunkt aftales med Frederik.
Når tidspunktet er afstemt, får bestyrelsen/butikken en drejebog og går i dialog med Frederik om praktik, fx medbringer Frederik alt nødvendigt kaffe og bryggeudstyr.
Tag direkte kontakt til Frederik Schøitz og få en god snak om jeres muligheder.
Stil de gode spørgsmål (fx):
- Hvilken målgruppe skal arrangementet målrettes efter?
- Hvad er bestyrelsens opgaver?
- Hvor kan arrangementet afholdes? På en lokal skole, i butikken, i et forsamlingshus, andet?
- Kan bestyrelsen få tips og og måske lidt hjælp til markedsføringen af Frederik?
- Hvad koster en booking?
Navn: Frederik Schiøtz (True Intent)
Telefon: 5134 0995
E- mail: frederik@trueintent.coffee
Alle omkostninger afholdes af den enkelte bestyrelse/butik, priser oplyses ved henvendelse til Frederik Schiøtz. Se desuden om muligheder for ansøgning om tilskud i ’Aktivitetspuljen'.
Når aktivitetens tema og målgruppe er afstemt i bestyrelsen - skal der sættes handling på, at gå fra ide til planlægning. Fx. er det væsentligt at aftale intern arbejdsfordeling, så intet falder mellem 2 stole, og at der findes det bedst egnede lokale, der kan understøtte de behov, arrangementet kræver (videoprojektor, mikrofon, praktisk indretning ift forventning fra indlægsholder m.v.).
2. MARKEDSFØR
Tag alle 'kanaler' i brug!. Fx Coop app, butikkens facebookside, egne netværk, plakater/flyers m.v. Det gælder om at få det gode budskab ud i tide til så mange og så bredt som muligt. Og gentag om nødvendigt!. Travle mennesker ser ikke altid eller glemmer måske let et opslag.
3. GENNEMFØR
Et arrangement varer typisk 1½-3 timer alt efter indhold og behov. Rammerne sætter i selv i samråd med indlægsholder. Vil I måske byde på et let måltid? Overvejer I et deltagergebyr for at få dækket lidt af udgifterne eller for at gøre tilmeldingen mere bindende? Gør hvad I selv har økonomi og erfaring til.
Vigtigst er det at deltagerne bydes velkommen med glæde og god energi og at I får sat jeres eget lokale præg, så det 'mærkes' at butikken rummer meget mere end blot at være et sted at handle.