Valg til Coop ambas bestyrelse 2023
Opstilling kan ske i perioden 28. februar til 31. marts 2023.
Læs om valget i boksen "Få svar på dine spørgsmål".
Opstilling skal ske ved at bruge kandidatskemaet
Du skal også udfylde kompetenceskemaet.
Husk også at lave en præsentationsvideo og vedlæg foto
Valg til Coops bestyrelse
Hvert år er en del af medlemmerne i Coop ambas bestyrelse på valg. Et bestyrelsesmedlem vælges for 3 år og kan efter endt valgperiode genopstille til posten.
Den 29. april 2023 var der valg til bestyrelsen på landsrådsmødet. Mødet foregik fysisk, og afstemningen digitalt. Der var valg til 3 bestyrelsesposter for perioden 2023 - 2026
Valgresultat 2023
Resultatet blev et genvalg til
Og amba bestyrelsen kan byde velkommen til
-
Hvem er de andre medlemmer af bestyrelsen?
Se, hvem der sidder i bestyrelsen her.
-
Hvad deltager du i?
Som medlem af bestyrelsen deltager du i:
- bestyrelsens egne møder. Coop ambas bestyrelse mødes 8-10 gange årligt. Møderne er typisk heldagsmøder.
- landsrådets to årlige møder.
- eventuelle løbende orienteringsmøder for Coops medlemsvalgte på nationalt niveau.
- udvalgte møder for lokale medlemsvalgte, hvor du repræsenterer bestyrelsen.
Du kan desuden være involveret i særskilt udvalgsarbejde, som er sat i gang af landsrådet eller bestyrelsen. -
Hvad er dine opgaver og ansvar?
Du varetager sammen med den øvrige bestyrelse og direktionen den overordnede ledelse af foreningen ud fra medlemmernes interesser. Det er bestyrelsen, som aflægger årsregnskab for Coops landsråd.
Du er med til at ansætte Coop ambas direktion og fastlægge de overordnede økonomiske og strategiske målsætninger for Coop ambas arbejde.
-
Hvordan arbejder bestyrelsen?
Du og bestyrelsen får løbende budget- og regnskabsmæssig opfølgning, skriftlig og mundtlig orientering om Coop amba og datterselskabers aktiviteter samt skriftlige beslutningsforslag fra direktionen.
Du og bestyrelsen drøfter regelmæssigt og systematisk Coop ambas strategi og politikker inden for hovedområderne ejerskab, investering, formueforvaltning, medlemsfordele og almennyttige aktiviteter.
Du er med til at udpege bestyrelserne i Coop Danmark, Coop Bank og Coop Invest. Coop ambas bestyrelse er på nuværende tidspunkt repræsenteret med 3 medlemmer i bestyrelsen for Coop Danmark A/S, 2 medlemmer i bestyrelsen for Coop Bank A/S og 2 medlemmer i bestyrelsen for Coop Invest A/S.
Du indgår i dialog på tværs af Coop og bidrager til, at medlemmer, kunder og samarbejdspartnere kan være aktive i Coop på flere og anderledes måder gennem forskellige projekter.
-
Vil du vide mere?
Se den formelle opgavebeskrivelse for Coop ambas bestyrelse på side 6 i dokumentet her.
-
Hvem kan stille op som kandidat?
Kandidater til Coop ambas bestyrelse skal opfylde følgende:
a) Kandidaten skal være personligt medlem af Coop eller en brugsforening, som er medlem af Coop, og skal på valgdagen uafbrudt have været medlem i mindst 1 måned. En kandidat til en butiksbestyrelse skal desuden have tilhørsforhold til den pågældende medlemsbutik/de omfattede medlemsbutikker og skal på valgdagen have haft det uafbrudt i mindst 1 måned forud for valgdagen.
b) Kandidaten skal på valgdagen være fyldt 18 år.
c) Kandidaten må ikke være medlem af direktionen i Coop, et af Coops datterselskaber eller datterselskaber heraf.
d) Kandidaten må ikke være ansat i eller drive en konkurrerende virksomhed til Coop Danmark.
e) Kandidaten må ikke være bortvist fra en medlemsbutik.
-
Hvem kan opstille en kandidat?
En kandidat til en post i Coop ambas bestyrelse skal opstilles senest 4 uger før valgmødet af et landsrådsmedlem, der er berettiget til at stemme om posten. Det er de medlemsvalgte landsrådsmedlemmer, som kan opstille en kandidat til de tre poster, der skal besættes i 2023. Hvert landsrådsmedlem kan højst opstille én kandidat til Coop ambas bestyrelse per valghandling.
Efter opstillingsfristens udløb orienteres landsrådet om, hvem der er stiller for de opstillede kandidater.
-
Hvornår kan kandidater opstilles?
Opstilling kan ske i perioden den 28. februar - 31. marts 2023.
Opstilling skal ske ved at benytte kandidatskemaet
samt ved udfyldelse af kompetenceskemaet
Desuden skal der vedlægges foto og Præsentationsvideo
-
Hvor kan jeg se kandidaterne?
Præsentation af de opstillede kandidater vil ske løbende på denne side.
Opstillede kandidater præsenteres i alfabetisk orden efter fornavn.
Landsrådets medlemmer kan deltage i en elektronisk kandidatdebat med mulighed for debat med kandidaterne den 13. april 2023 kl. 19 - 20.30
-
Hvornår foregår valghandlingen?
Selve valghandlingen foregår på landsrådsmødet den 29. april 2023. Mødet foregår fysisk, og afstemningen foregår digitalt.
-
Hvem påser, at reglerne for opstilling og valg overholdes?
Landsrådets forretningsudvalg er valgudvalg i forbindelse med bestyrelsesvalg og påser som led heri, at reglerne overholdes.