Forretningsstrategi 2018-2020

Vi bliver ét Coop

I Coop Danmarks strategi for de næste tre år ligger forbedringer får 1 milliard kroner, og kundetilfredsheden skal vokse fra samlet 38 i 2017 til samlet 47 i 2020. 

Frem mod 2020 skal vi finde en række forbedringer og forenklinger for at blive mere lønsomme. Vi skal skabe et stærkere Coop for at gøre kunderne langt mere tilfredse. Vi skal blive langt mere digitale, og vi skal have langt bedre fat i det totale madmarked ved at få en større del af væksten i udespisning og færdigretter. Sådan lyder de overordnede rammer for Coops strategi frem mod 2020. Lidt mere uddybet lyder planerne:

  • Enklere sortiment og mere attraktive priser: Målet er i 2020 at have et stærkt grundsortiment til fast lav pris i alle 1100 butikker, suppleret med et sortiment, tilpasset den enkelte butik. Kampagner flytter fokus fra avis til personlige digitale tilbud fra hver enkelt butik.
  • Stærkere fælles butikskoncepter og mere effektiv markedsføring: I 2020 skal de 1100 butikker tydeligt være i familie med hinanden. En kunde skal opleve at have adgang til en butik, som opfylder netop hendes eller hans behov.
  • Værdiskabende digital kundeoplevelse: Kunderne skal i 2020 opleve, at det er nemt og sjovt at handle, og at vi har et digitalt alternativ til den fysiske tilbudsavis.
  • En enklere fælles driftsmodel: Vi skal i 2020 have en fælles grundmanual for driften i vores butikker, og vi skal udnytte erfaringer på tværs, gennem et tæt samarbejde mellem butik og centrale funktioner.
  • Enklere hovedkontor: Vi skal i 2020 have flere automatiserede processer baseret på teknologi og flere standardprocesser, der sikrer færre involverede i de enkelte opgaver. Fokus er at skabe værdi for butikker og kunder.
  • Vækst- og lønsomhedsinitiativer: Vi skal i 2020 tjene mere pr. kvadratmeter i de store butikker ved blandt andet at gentænke nonfood-programmet. Vi skal tilbyde attraktive måltidsløsninger og gøre os til en stærk aktør indenfor for takeaway og catering. Og vi skal have en voksende og profitabel online forretning, der dækker hele Danmark og gør det muligt for butikkerne at sælge og kommunikere online lokalt.
  • Retail, fremtiden IT og persondata: Vi har i 2020 en robust og fremtidssikret teknologi og har gjort det nemmere at være butik med tidsbesparende mobilløsninger. Vi har desuden en ensartet og standardiseret styring af persondata på tværs af Coop-familien, fordi persondata har vi kun til låns.
  • Coop-familiens fremtidige samarbejdsmodel: Vi har i 2020 en markant styrket dialog mellem butik, brugsforeninger, drift og centrale funktioner.
  • Fremtidens HR- og ansvarlighed: Vi skal i 2020 boble af ualmindelighed og derigennem skabe værdi for medarbejdere, kunder og medlemmer. Vi er fortsat bannerfører for ansvarlighed, takket være en indsats på tværs af organisationen.
  • Finansielle initiativer: Vi har i 2020 sikret, at strategiplanen er mulig gennem et stabilt finansielt fundament med langsigtet finansiering og ved at overholde budgetter.