Strategi og handlingsplan for bestyrelsens opgaver
Arbejdet med bestyrelsens strategi og handlingsplan for det kommende år sker i 3. og 4. kvartal.
Her tager I stilling til, hvilke opgaver I vil prioritere og gå i dybden med.
Brug gerne bestyrelsens årshjul til at skabe klarhed over indsatser og periodisering af indsatser, som bygger på Opgavebeskrivelser for Coop ambas medlemsorganisation.
Kort fortalt arbejder bestyrelsen for at
- Styrke butikken
- Styrke det lokale fællesskab
- Være medlemmernes repræsentanter i butikken
- Være butikkens ambassadører i byen/lokalområdet
- Styrke medlemsdemokratiet
Det kan man dele op i bestyrelsens internt (rød trekant) og eksternt (grøn trekant) rettede opgaver. En god fremgangsmåde er, at bestyrelsen drøfter hvert ’ben’ i trekanterne. Guide til bestyrelsens intern og eksterne fokus (link)
Særligt for brugsforeninger
I brugsforeningsbestyrelserne kan I med fordel lade jer inspirere af ovenstående opgavebeskrivelse for bestyrelser i Coop-ejede butikker. Mange af opgaverne vil være tilsvarende, men særligt for jer gælder, at jeres primære opgaver er - foruden at sikre medlemsdemokratiet - at arbejde med butikkens strategiske udvikling, bedrive ledelse i forhold til uddeleren/varehuschefen og sikre tilsyn med økonomien.
- Hvad er vi i bestyrelsen lykkedes med i år?
- Hvad har været vores største succes i år, og hvordan kan vi arbejde videre herfra?
- Hvad er første skridt til at komme godt i gang med næste års handlingsplan?
- Hvem i lokalområdet kan vi samarbejde med for at nå i mål med vores strategi og handlingsplan?
- Hvordan vil vi kommunikere vores strategi og handlingsplan til medarbejderne og til butikkens medlemmer og kunder? Kan vi fx bruge Coops medlemsapp, butikkens Facebook, årsmødet/generalforsamlingen, eller kan vi fortælle om det i andre foreningers regi?