Strategi og handlingsplan for bestyrelsens opgaver

Arbejdet med bestyrelsens strategi og handlingsplan for det kommende år sker i 3. og 4. kvartal.   

Her tager I stilling til, hvilke opgaver I vil prioritere og gå i dybden med.

Brug gerne bestyrelsens årshjul til at skabe klarhed over indsatser og periodisering af indsatser, som bygger på Opgavebeskrivelser for Coop ambas medlemsorganisation

 

Kort fortalt arbejder bestyrelsen for at

  1. Styrke butikken
  2. Styrke det lokale fællesskab
  3. Være medlemmernes repræsentanter i butikken
  4. Være butikkens ambassadører i byen/lokalområdet
  5. Styrke medlemsdemokratiet

 

Det kan man dele op i bestyrelsens internt (rød trekant) og eksternt (grøn trekant) rettede opgaver. En god fremgangsmåde er, at bestyrelsen drøfter hvert ’ben’ i trekanterne. Guide til bestyrelsens intern og eksterne fokus (link)

 

 

 

Særligt for brugsforeninger

I brugsforeningsbestyrelserne kan I med fordel lade jer inspirere af ovenstående opgavebeskrivelse for bestyrelser i Coop-ejede butikker. Mange af opgaverne vil være tilsvarende, men særligt for jer gælder, at jeres primære opgaver er - foruden at sikre medlemsdemokratiet - at arbejde med butikkens strategiske udvikling, bedrive ledelse i forhold til uddeleren/varehuschefen og sikre tilsyn med økonomien.