Fra årsmøde til medlemsmøde

Butikken skal fortsat holde ’medlemsmøde’ i stedet for ’årsmøde’ – hvad betyder det?

I 2025 afholdte de Coop-ejede butikker for første gang "medlemsmøder" og det fortsætter vi med i 2026.
Formelt står der i vedtægterne, at hvert medlemsråd i Coop-ejede butikker i perioden 1. marts – 30. april skal holde et årligt medlemsmøde for alle medlemmer med tilhørsforhold til den eller de butikker, som det lokale medlemsråd dækker. Det betyder, at:

  • Årsmøder skiftede i 2025 navn til medlemsmøder.
  • Der er ingen formelle krav til dagsordenen på medlemsmøderne, bortset fra at der skal holdes et valg til medlemsrådet.
  • Medlemsmødet fortsat vil være en central begivenhed for medlemsvalgte og butikken og en god måde at invitere jeres medlemmer tættere på jer og butikken – blot vil der være færre formelle krav til form og afvikling af mødet end tidligere.
  • Uddeler/varehuschef må fortsat meget gerne give en status fra butikken til medlemmerne, men der vil ikke blive udsendt materialer fra kæden, som uddeler/varehuschef forventes at gennemgå.
  • Foreningssekretariatet vil bistå lokale medlemsvalgte i at afvikle medlemsmøder og valg i foråret 2026. Der vil være materialer tilgængelige på coopforum.dk, og der vil bl.a. kunne bestilles plakater, der kan bruges til at indkalde til mødet.
  • Medlemsmødet skal indkaldes med minimum 2 ugers varsel ved fx opslag i butikken, som skal indeholde dagsorden samt tid og sted for mødet.
  • Medlemsmødet betales som udgangspunkt af det lokale medlemsråds aktivitetsmidler. Hvis der fx er tradition for, at der afholdes et stort event, hvor både forening og forretning profiterer af mødet, kan en anden finansiering aftales lokalt. Det er også muligt at dele udgifterne, fx hvis butikken kan levere forplejningen.
  • Selve medlemsmødet er gratis for deltagerne, men der er mulighed for at tage betaling for evt. spisning og underholdning.
  • I kan stadig byde på spisning, underholdende indslag, og hvad I ellers plejer at gøre lokalt.