Aktivitetsbeløb for medlemsråd
Det årlige beløb til foreningsarbejde
Når butikken lægger årsbudget, beregnes et aktivitetsbeløb, som medlemsrådet kan disponere over til medlemsaktiviteter. Aktivitetsbeløbet udgør for hver medlemsbutik i Coop Danmark 0,2 promille af butikkens forventede omsætning, inklusive moms og eksklusive benzinsalg, dog minimum 10.000 kr. og maksimalt 30.000 kr. (excl. moms).
Ubrugte beløb kan ikke overføres til efterfølgende år.
Aktivitetsbeløbet indarbejdes i butikkens driftsbudget og brugs til aktiviteter indenfor det lokale medlemsråds formål jf. Coop ambas vedtægter § 9.2.
Overordnet dækker aktivitetsbeløbet omkostninger til aktiviteter og arrangementer, som medlemsrådet holder i løbet af året samt udgifter forbundet med det årlige medlemsmøde.
Generelt bør man altid have for øje, hvorvidt forbruget af aktivitetsmidlerne skaber værdi for den lokale butik.
Det aftales lokalt med uddeler/varehuschef, om butikken kan stille enkel forplejning (svarende til tidspunktet for mødet, fx vand og sandwich) til rådighed for medlemsrådets møder.
Det er medlemsrådene, der råder over beløbet – i tæt samarbejde med uddeler/varehuschef.
I forhold til budgetlægning er det salgschef i samarbejde med uddeler/varehuschef, der skal sikre, at budgettet lever op til aftalen vedrørende aktivitetsbeløb.
Budgettering og kontering af udgifter vedr. foreningsarbejdet sker på disse konti:
716000 Medlemsomkostninger
716010 Foreningsomkostninger ifm. Samvirke
716100 Foreningsomkostninger
752004 Generalforsamling/årsmøde
752005 Bestyrelsesmøder/medlemsmøder
Bemærk at forbrug af aktivitetsmidler skal posteres på konto 716100.
Forpersonen i medlemsrådet får hver måned tilsendt en oversigt over forbruget af aktivitetsmidler sammen med driftsrapporten.