Kompetencevurdering
Få klarhed over bestyrelsens kompetencer
Der er de senere år kommet et øget fokus på, at bestyrelsen skal performe, have de rette kompetencer og skabe værdi for butikken.
Kompetencevurderingen er et værktøj, der hjælper jer med at klarlægge jeres kompetencer, og hvad jeres fremtidige behov for kompetencer er. Værktøjet guider jer, så I kommer godt rundt om de vigtigste kompetencer, der gælder for de fleste bestyrelser.
Metoden tager bestyrelsen gennem 3 faser og sikrer:
- Klarlægning af nuværende kompetencer og fremtidigt behov i bestyrelsen
- Klarlægning af det enkelte bestyrelsesmedlems faglige kompetencer
- Sammenligning af nuværende kompetenceprofil med fremtidigt behov
Sådan gør I
- Uddel en kopi af skemaet og vejledning til alle medlemmer i bestyrelsen. Bestyrelsen vurderer, om uddeleren også skal deltage.
- Afsæt god tid på et kommende bestyrelsesmøde. Regn med at bruge 2-2½ time på processen.
- Følg vejledningen, der ledsager vurderingsskemaet. Det er vigtigt, at formanden eller en anden udvalgt mødeleder sikrer, at der bliver talt om alle relevante kompetencer i skemaet. Det er også vigtigt, at alle bestyrelsesmedlemmer vurderer deres eget kompetenceniveau.
- Ud fra dialogen skaber deltagerne klarhed om, hvordan bestyrelsen kan udvikle evt. manglende eller ønskede kompetencer.