Kandidatpræsentation: Rasmus Willig
Navn: Rasmus Willig
Stilling: Forstander, Suhrs Højskole
Alder: 50 (f. 1973)
Tilhørsbutik: Super Brugsen Hellerup
E-mail: willigrasmus@gmail.com
Telefon: 40281554
Indstillet af: Jens Lindblom, SuperBrugsen - Gentofte Bymidte
Jeg stiller op til Coop ambas bestyrelse med tre mærkesager. For det første vil jeg gerne give Coops medlemmer mulighed for mere ejerskab. For det andet vil jeg gerne gøre Coop grønnere. Og for det tredje vil jeg gerne gøre Coop til en endnu bedre arbejdsplads.
Hvis Coop skal igennem den øjeblikkelige krise - og vel at mærke komme stærkere ud på den anden side - så skal medejerskabet hos de 2 millioner danskere aktiveres. Det er den eneste vej frem for både forening og forretning.
STYRKELSE AF DET UNIKKE ANDELSEJERSKAB FOR ALLE MEDEJERE:
Det, som adskiller Coop fra konkurrenterne, er medlemmernes ejerskab. Jeg vil gerne være med til at udvikle denne ejerskabsmodel, så den bliver endnu mere robust og synlig. I dag får Coops 2 mio. medlemmer primært glæde af ejerskabet via medlemsfordele og dividende i form af medlemsbonus, når de handler for et vist beløb. Jeg vil arbejde for, at vi som ejere også kan få mulighed for at investere i Coop ved at udvikle andelsmodellen, så det fx bliver muligt at købe andele til os selv, vores børn eller børnebørn. Herigennem kan vi udvikle vores medejerskabsmodel, så vi eksempelvis kan redde flere lokale landbrugser, og samtidig skabe et mere umiddelbart og vedkommende medlemskab for yngre generationer og de travle børnefamilier i byområderne.
- Coop ejes af medlemmerne, men først når alle medlemmer oplever et reelt ejerskab og kun handler i egne butikker. Flere og bedre muligheder for deltagelse og tilbud til medlemmerne.
- Der skal nedsættes arbejdsgrupper internt og eksternt, som skal udvikle det reelle andelseje, så der tilføres kapital og ejerkredsen bliver større og mere robust.
DAGSORDENSÆTTENDE PÅ ANSVARLIGHED & GRØN OMSTILLING - PÅ HYLDERNE & I MEDERNE:
For det andet vil jeg gerne arbejde for at gøre Coop endnu grønnere. Coop skal være Danmarks mest bæredygtige detailkæde (og koncern) over hele linjen. Udover at sørge for at tænke grønt på hylderne og i den daglige drift, skal vi i Coop også gå forrest ved at udvide vores folkeskov, inspirere og tilknytte fremtidens forbrugere som eksempelvis med Go Cook og iværksætte medlemsinddragende biodiversitet- og grønne omstillings- projekter, som Coop Crowdfunding blandt andet har været bannerførere for. Den grønne omstilling er en bunden opgave og kræver ikke kun forretningsmæssigt snilde, men langt bedre data og en markant prioritering af tidssvarende, strategisk kommunikation.
- Fokus på datadrevet grøn omstilling – fuld transparens giver kunderne bedre valgmuligheder, og butikkerne får redskaberne til at gøre sig mere lønsomme og indfri det værdipolitiske ejerskab.
- Nem og vedkommende involvering af Coops medlemmer og ansatte i den grønne omstilling, hvor fx. Klima Kvickly-modellen er oplagt.
- Stærkere og mere moderne værdikommunikation med udgangspunkt i Coops unikke DNA og historie, så vi får en strategisk rød tråd, der binder hele koncernen sammen.
FOKUS PÅ MEDARBEJDERE, MEDBESTEMMELSE & KARRIEREMULIGHEDER:
Et positivt første møde med arbejdsmarkedet for ungarbejderen, seniorordninger, der giver mening og plads til sårbare medarbejdere, er centrale forudsætninger for en divers og dynamisk arbejdsplads. Det skal vi have mere af, men ligeså vigtigt er det, at vi investerer i talentmassen og understøtter det gode købmandskab med frihed til at agere, som det giver mening lokalt. Butiksmødet er helt centralt for kerneforretningen, og det starter med medarbejderne.
- Coop skal være den foretrukne arbejdsplads på alle tidspunkter i arbejdslivet.
- Fokus på sundhed og trivsel for alle medarbejdere.
- Coop skal udvikle lokale samfund – ikke være med til at afvikle dem ved at give dårlige betingelser for lokale brugsforeninger og butikker.
- Bidragssatserne skal ned eller gentænkes i anden form.
Når jeg særligt fokuserer på tre mærkesager, skyldes det først og fremmest, at jeg har nogle specifikke kompetencer, som jeg har omsat i praksis inden for netop disse områder.
Jeg startede min forskningskarriere med arbejdsmarkedsforskning, hvor jeg har skrevet en række bøger, som blandt andet introducerede begrebet ‘anerkendelse’ i Danmark og satte fokus på psykisk arbejdsmiljø og vigtigheden af demokrati og medbestemmelse på arbejdspladsen.
Efterfølgende bevægede jeg mig ind på klima- og miljøområdet, hvor jeg har skrevet tre bøger om klimakrisen og den grønne omstilling, og mange af de scenarier, der diskuteres på politisk plan i dag, sker med udgangspunkt i min forskning og litteratur. Til sidst blev jeg træt af at deltage i teoretiske diskussioner, der aldrig kom videre end snakken og startede som CSR direktør i gazelle-virksomheden Gubra, samtidig med jeg opstartede Andelsgaarde. Andelsgaardes forretningsmodel bygger på medejerskab, som bare vokser og vokser år for år – helt organisk – i kraft af månedlige betalinger fra et støt stigende antal medejere og opkøb af landbrugsjord med omlægning til bæredygtigt, økologisk og regenerativt landbrug.
Sidste år tiltrådte jeg stillingen som forstander på Suhrs Højskole med opgaven om at udvikle den grønne madscene. Det er indtil videre lykkedes over al forventning med udgangspunkt i et fællesskab, der lærer en ny generation, at man sagtens kan spise og drikke sig ud af klimakrisen - og ovenikøbet få det til at smage fantastisk.
Jeg har desuden været fast skribent for dagbladet Information, Kristeligt Dagblad og Politiken. I marts 2023 blev jeg udpeget til Det Etiske Råd af Indenrigs- og sundhedsminister, Sophie Løhde (V). Jeg er også nyindvalgt bestyrelsesmedlem i Havhøst.
Det er disse kompetencer, jeg tilbyder at sætte i spil i Coop amba bestyrelsen, og som jeg tror og håber kan være med til at løfte hele Coop koncernen båret på hænderne af 2 millioner medejere.
Jeg er vokset op i et hjem med Samvirke og i min barndom handlede vi i Vinderslev og Kjellerup Brugsen. Brugsen i Vinderslev eksisterer ikke længere, men det gør den i Kjellerup, der har vokset sig til en velfungerende SuperBrugsen. Til daglig handler familien i SuperBrugsen i Hellerup - hvor jeg sidder i bestyrelsen - og i ferierne handler jeg i Dagli’Brugsen i Sønderho på Fanø.
Jeg er let tilgængelig, lun og har nemt til latter. Jeg har et godt overblik og lægger vægt på inddragelse, og at de formelle rammer er i orden. Jeg tager aldrig forhastede beslutninger, men lægger vægt på gennemsigtighed, informerede beslutninger og at alle bliver hørt.
Se mere på min linkedin-profil: https://www.linkedin.com/in/rasmus-willig-b3970445/ eller på min hjemmeside www.rasmuswillig.dk