Fra årsmøde til medlemsmøde

Butikken kommer til at holde ’medlemsmøde’ i stedet for ’årsmøde’ – hvad betyder det?


Formelt står der i de nye vedtægter, at hvert medlemsråd i Coop-ejede butikker (tidligere butiksbestyrelser) i perioden 1. marts – 30. april skal holde et årligt medlemsmøde for alle medlemmer med tilhørsforhold til den eller de butikker, som det lokale medlemsråd dækker. Det betyder, at:

  • Medlemsmødet fortsat vil være en central begivenhed for medlemsvalgte og butikken og en god måde at invitere jeres medlemmer tættere på jer og butikken – blot vil der være færre formelle krav til form og afvikling af mødet.
  • Uddeler/varehuschef må fortsat meget gerne give en status fra butikken til medlemmerne, men der vil ikke blive udsendt materialer fra kæden, som uddeler/varehuschef forventes at gennemgå.
  • Foreningssekretariatet vil bistå lokale medlemsvalgte i at afvikle medlemsmøder og valg i foråret 2025. Der vil være materialer tilgængelige på coopforum.dk, og der vil blive udsendt plakater, der kan bruges til at indkalde til mødet.
  • Medlemsmødet skal indkaldes med minimum 2 ugers varsel ved fx opslag i butikken, som skal indeholde dagsorden samt tid og sted for mødet.
  • Medlemsmødet betales som udgangspunkt af det lokale medlemsråds aktivitetsmidler. Hvis der fx er tradition for, at der afholdes et stort event, hvor både forening og forretning profiterer af mødet, kan en anden finansiering aftales lokalt. Det er også muligt at dele udgifterne, fx hvis butikken kan levere forplejningen.
  • Selve medlemsmødet er gratis for deltagerne, men der er mulighed for at tage betaling for evt. spisning og underholdning.