Valg til Coop ambas bestyrelse 2024
Her finder du information om valg til Coop ambas bestyrelse 2024.
Valgresultat 2024
Coop ambas bestyrelse kan byde velkommen til:
Pernille Skipper blev valgt til formand ved fredsvalg - altså uden modkandidater – allerede da opstillingsfristen udløb 22. marts 2024. Pernille Skipper har nu sat sig i formandsstolen, og afløser Lasse Bolander efter 16 år på posten. Dermed bliver hun den 11. formand i Coops historie.
Krista Skovgaard Hansen blev valgt ved fredsvalg som medarbejderrepræsentant for Coop Faglig.
Valgets vindere skal være med til at sætte kursen for foreningen Coop amba i de næste tre år.
-
Hvem er de andre medlemmer af bestyrelsen?
Se, hvem der sidder i bestyrelsen her.
-
Hvad deltager du i?
Som medlem af bestyrelsen deltager du i:
- bestyrelsens egne møder. Coop ambas bestyrelse mødes 8-10 gange årligt. Møderne er typisk heldagsmøder.
- landsrådets to årlige møder.
- eventuelle løbende orienteringsmøder for Coops medlemsvalgte på nationalt niveau.
- udvalgte møder for lokale medlemsvalgte, hvor du repræsenterer bestyrelsen.
Du kan desuden være involveret i særskilt udvalgsarbejde, som er sat i gang af landsrådet eller bestyrelsen. -
Hvad er dine opgaver og ansvar?
Du varetager sammen med den øvrige bestyrelse og direktionen den overordnede ledelse af foreningen.
Bestyrelsens arbejde er fastlagt i Coop ambas vedtægter og opgavebeskrivelser og i en særskilt forretningsorden, der konkretiserer bestyrelsens og direktionens opgaver.
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for hele Coop amba-koncernen. Det vil sige, at Coop ambas bestyrelse beslutter rammer og politikker for hele Coop og datterselskabernes samfundsansvar.
Det er bestyrelsen, som aflægger årsregnskab for Coops landsråd. -
Hvordan arbejder bestyrelsen?
Du og bestyrelsen får løbende skriftlig og mundtlig orientering om Coop amba og datterselskabers aktiviteter samt skriftlige beslutningsforslag fra direktionen.
Du og bestyrelsen drøfter regelmæssigt og systematisk Coop ambas strategi og politikker. Bestyrelsen udstikker dermed retningslinjer og giver anvisninger eksempelvis ved Coops strategi og handleplaner samt målsætninger for datterselskabernes drift.
Du er med til at udpege bestyrelserne i Coop Danmark, Coop Bank og Coop Invest. Coop ambas bestyrelse er på nuværende tidspunkt repræsenteret med 3 medlemmer i bestyrelsen for Coop Danmark A/S, 2 medlemmer i bestyrelsen for Coop Bank A/S og 2 medlemmer i bestyrelsen for Coop Invest A/S.
Du indgår i dialog på tværs af Coop og bidrager til, at medlemmer, kunder og samarbejdspartnere kan være aktive i Coop på flere og anderledes måder gennem forskellige projekter.
-
Vil du vide mere?
Se den formelle opgavebeskrivelse for Coop ambas bestyrelse på side 6 i dokumentet her.
-
Hvem kan stille op som kandidat?
Kandidater til Coop ambas bestyrelse skal opfylde følgende:
a) Kandidaten skal være personligt medlem af Coop eller en brugsforening, som er medlem af Coop, og skal på valgdagen uafbrudt have været medlem i mindst 1 måned. En kandidat til en butiksbestyrelse skal desuden have tilhørsforhold til den pågældende medlemsbutik/de omfattede medlemsbutikker og skal på valgdagen have haft det uafbrudt i mindst 1 måned forud for valgdagen.
b) Kandidaten skal på valgdagen være fyldt 18 år.
c) Kandidaten må ikke være medlem af direktionen i Coop, et af Coops datterselskaber eller datterselskaber heraf.
d) Kandidaten må ikke være ansat i eller drive virksomhed i konkurrerende dagligvarekæder.
e) Kandidaten må ikke være bortvist fra en medlemsbutik.
-
Hvem kan opstille en kandidat?
En kandidat til en post i Coop ambas bestyrelse skal opstilles senest 4 uger før valgmødet af et landsrådsmedlem, der er berettiget til at stemme om posten.
Det er de medlemsvalgte landsrådsmedlemmer, som kan opstille en kandidat til de to poster, der skal besættes i 2024. Hvert landsrådsmedlem kan højst opstille én kandidat til Coop ambas bestyrelse per valghandling.
Efter opstillingsfristens udløb orienteres landsrådet om, hvem der er stiller for de opstillede kandidater.
-
Hvornår kan kandidater opstilles?
Opstilling kan ske i perioden den 20. februar - 22. marts kl. 23.59 2024.
Opstilling skal ske ved at benytte kandidatskemaet samt ved udfyldelse af kompetenceskemaet. Desuden skal der vedlægges foto, og vi opfordrer til også at fremsende en præsentationsvideo.
-
Hvor kan jeg se kandidaterne?
Præsentation af de opstillede kandidater vil ske løbende på siderne her:
Opstillede kandidater præsenteres i alfabetisk orden efter fornavn.Landsrådets medlemmer har mulighed for at deltage i et præsentationsmøde med formandskandidaterne den 23. marts 2024.
Landsrådets medlemmer kan deltage i en digital kandidataften med mulighed for debat med kandidaterne til de to pladser i bestyrelsen den 3. april 2024 kl. 19.00-20.30.
-
Hvornår foregår valghandlingen?
Selve valghandlingen foregår på landsrådsmødet den 20. april 2024. Mødet foregår fysisk, og afstemningen foregår digitalt.
-
Hvem påser, at reglerne for opstilling og valg overholdes?
Landsrådets forretningsudvalg er valgudvalg i forbindelse med bestyrelsesvalg og påser som led heri, at reglerne overholdes.