Valg til Coop ambas bestyrelse 2025
Hvert år er en del af medlemmerne i Coop ambas bestyrelse på valg.
Den 24. maj 2025 foregår valget til bestyrelsen på landsrådsmødet. Mødet foregår fysisk, og afstemningen digitalt.
Der er i alt 6 bestyrelsesposter på valg. De seks menige medlemmer vælges forskudt:
- Tre medlemmer, som opnår færrest stemmer blandt de valgte, er på valg igen i 2028
- Tre medlemmer, som opnår flest stemmer blandt de valgte, er på valg igen i 2029.
Bestyrelsen består fremadrettet af 6 menige medlemmer samt 1 bestyrelsesformand. Derudover har medarbejdere ansat i Coop amba mulighed for at udpege en tilforordnet.
Bestyrelsen varetager sammen med direktionen den overordnede ledelse af foreningen.
Opstilling kan ske i perioden fra 31. marts til 30. april 2025.
Opstilling skal ske ved at udfylde kandidatoplysninger. Kandidatskemaet åbner i nyt vindue.
Alle kandidater opfordres til at lave en præsentationsvideo på maksimalt 3 minutter. Videoen gøres tilgængelig på Coopforum.dk så hurtigt som muligt efter modtagelse i opstillingsperioden, og senest den 12. maj 2025.
Når du optager din præsentationsvideo, anbefaler vi, at du holder din telefon horisontalt for at opnå det bedste resultat.
Indsendelse af film aftales med Mia Brøndum Andersen: mia.andersen@coop.dk
Vælges af landsrådet
Det er Coop ambas landsråd, som indstiller og vælger medlemmerne af Coop ambas bestyrelse.
Landsrådets medlemmer har mulighed for at deltage i en digital kandidataften med præsentation af bestyrelseskandidaterne 14. maj 2025.
Valget foregår på landsrådets møde 24. maj 2025.
-
Hvem er de andre medlemmer af bestyrelsen?
Se, hvem der sidder i bestyrelsen her.
https://coopforum.dk/om-foreningen/coop-ambas-bestyrelse/
De otte nuværende ordinære medlemmer af den nuværende bestyrelse er alle på valg på landsrådsmødet 24. maj 2025. Bestyrelsens formanden Pernille Skipper, der er valgt ind i bestyrelsen i 2024 er på valg første gang i 2027.
-
Hvad deltager du i?
Som medlem af bestyrelsen deltager du i:
- Bestyrelsens egne møder. Foreningen Coop ambas bestyrelse mødes efter behov, men dog mindst 6 årlige møder, heraf mindst et møde per kvartal.
- Bestyrelsens medlemmer er forpligtet til at deltage i det årlige møde i landsrådet.
- Det forventes, at bestyrelsens medlemmer derudover deltager aktivt i Foreningens aktiviteter for at fremme foreningens mærkesager.
Ud over deltagelse i de formelle bestyrelsesmøder forventes det, at bestyrelsesmedlemmerne tager aktivt ansvar for at sikre, at foreningen fungerer effektivt og fremmer sine mål mellem møderne.
Forventningen til bestyrelsens arbejde mellem møderne er:
- Deltagelse i udviklingen af foreningen
- Aktivt engagement i foreningens aktiviteter
- Aktiv dialog med medlemmerne
- Bestyrelsens egne møder. Foreningen Coop ambas bestyrelse mødes efter behov, men dog mindst 6 årlige møder, heraf mindst et møde per kvartal.
-
Hvad er dine opgaver og ansvar?
Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse, herunder følgende opgaver:
- Bestyrelsen primær opgave er at udføre foreningens formål, herunder at sikre, at medlemmer har en direkte, relevant og væsentligt indflydelse på foreningens virke.
- Bestyrelsen tegner foreningen og varetager dens interesser mellem landsrådsmøderne.
- Bestyrelsesformanden tegner foreningen og varetager dens interesser mellem bestyrelsesmøderne.
- Bestyrelsen udpeger direktionen og de landsrådsansvarlige.
- Bestyrelsen forestår gennem de landsrådsansvarlige planlægning og afvikling af landsrådsmøderne.
Bestyrelsen kan indenfor sit kompetenceområde nedsætte ad hoc-udvalg mhp. håndtering af enkeltstående forhold.
Bestyrelsens overordnede ansvar er at lede foreningen og varetages dens interesser. De specifikke opgaver, som bestyrelsen skal udføre er:
- Udførelse af foreningens formål
- Strategisk overordnet ledelse
- Tegning af foreningen og varetagelse af interesser
- Bestyrelsen primær opgave er at udføre foreningens formål, herunder at sikre, at medlemmer har en direkte, relevant og væsentligt indflydelse på foreningens virke.
-
Hvordan arbejder bestyrelsen?
Du og bestyrelsen får løbende skriftlig og mundtlig orientering om foreningen Coop amba og datterselskabers aktiviteter samt skriftlige beslutningsforslag fra direktionen.
Du og bestyrelsen drøfter regelmæssigt og systematisk strategi og politikker. Bestyrelsen udstikker dermed retningslinjer og giver anvisninger eksempelvis ved Coop ambas strategi og handleplaner samt målsætninger for datterselskabernes drift.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formandskab eller forretningsudvalg, der udover bestyrelsesformanden består af højst to medlemmer. Bestyrelsen besætter bestyrelsesposter i foreningens datterselskaber samt i associerede selskaber, hvori foreningen har ret til at udpege bestyrelsesmedlemmer.
Du indgår i dialog på tværs af Coop og bidrager til, at medlemmer, kunder og samarbejdspartnere kan være aktive i Coop på flere og anderledes måder gennem forskellige projekter.
-
Forventninger til arbejdsbyrde og engagement
Bestyrelsesarbejdet i Coop amba kræver et højt niveau af engagement og arbejdsindsats. Det kan bl.a. indebære:
- Forberedelse til bestyrelsesmøder: Det forventes, at man forbereder sig grundigt til hvert bestyrelsesmøde og bidrager aktivt, samt holder sig ajour med foreningens arbejde og emner af relevans for foreningen mellem møderne.
- Arbejdsgrupper og ad hoc-udvalg: Der kan nedsættes ad hoc-udvalg for at håndtere specifikke, enkeltstående forhold.
- Tidsforpligtelse og tilgængelighed: Det forventes, at man er tilgængelig for opfølgning og ad hoc-opgaver mellem møderne og kunne afsætte den nødvendige tid til det løbende bestyrelsesarbejde og kommunikation med medlemmerne.
- Forberedelse til bestyrelsesmøder: Det forventes, at man forbereder sig grundigt til hvert bestyrelsesmøde og bidrager aktivt, samt holder sig ajour med foreningens arbejde og emner af relevans for foreningen mellem møderne.
-
Forventninger til bestyrelsens kompetencer
Bestyrelsesmedlemmerne bør i kraft af arbejdet som både forenings- og virksomhedsledelse have en bred vifte af kompetencer. Dette bør som en samlet bestyrelse inkludere bl.a., men ikke kun, viden om og erfaring med:
- Foreningsarbejde og medlemsdemokrati og -aktivering
- Strategisk tænkning og beslutningstagning
- Ledelse, HR og governance
- Økonomistyring og finansiel forståelse
- Kommunikation, interessevaretagelse og branding
- ESG-indsatser
- Risikostyring, lovgivningsforståelse og compliance
- Forandringsledelse og innovation
- Porteføljestyring og investeringer
- Erfaring fra relevante brancher og politikområder, såsom detailhandel, fødevareproduktion, sundhed og lignende
Den samlede bestyrelse bør repræsentere en diversitet også i forhold til kompetencer for at sikre Coop ambas plads som både forening og forretning bedst muligt.
-
Hvem kan stille op som kandidat?
For at stille op til en plads i foreningen Coop ambas bestyrelse skal man opfylde nogle generelle valgbarhedskrav:
- Være personligt medlem uafbrudt i mindst 3 måneder på valgdagen af Foreningen eller en brugsforening, der er medlem af foreningen.
- Være fyldt 18 år på valgdagen.
- Ikke være medlem af direktionen i foreningen, et af foreningens koncernforbundne selskaber eller Coop Danmark.
- Ikke være ansat i eller drive konkurrerende virksomhed til Coop Danmark eller foreningens datterselskaber.
- Ikke have været straffet for forhold, der kan skade foreningens omdømme og/eller have været involveret i aktiviteter eller adfærd, der kan bringe foreningen i miskredit.
- Ikke være bortvist fra en medlemsbutik.
- Et bestyrelsesmedlem kan maksimalt sidde 12 år uafbrudt i bestyrelsen.
- Være personligt medlem uafbrudt i mindst 3 måneder på valgdagen af Foreningen eller en brugsforening, der er medlem af foreningen.
-
Hvem kan opstille en kandidat?
Kandidater til bestyrelsen skal, foruden at opfylde kravene i afsnit 13.1 i vedtægterne (uddybet i spørgsmålet 'Hvem kan stille op'), være foreslået af mindst én stiller blandt landsrådets medlemmer, der er berettiget til at stemme om posten.
Vi gør opmærksom på, at landsrådet først er valgt og offentliggjort her på coopforum senest 1. april 2025.Efter opstillingfristen orienteres landsrådet om, hvem der er stiller for de opstillede kandidater.
-
Hvornår kan kandidater opstilles?
Opstilling kan ske i perioden 19. marts - 30. april 2025 kl. 12.00.
Opstilling skal ske ved at indsende kandidatoplysninger via følgende link. Desuden skal der vedlægges foto, og vi opfordrer til at fremsende en præsentationsvideo.
-
Hvor kan jeg se kandidaterne?
Præsentation af de opstillede kandidater vil ske løbende på siden her:
Opstillede kandidater præsenteres i alfabetisk orden efter fornavn.
Landsrådets medlemmer kan deltage i en digital kandidataften med mulighed for debat med kandidaterne til de seks pladser i bestyrelsen 14. maj 2025 kl. 19.00-21.00.
-
Hvornår foregår valghandlingen?
Selve valghandlingen foregår på landsrådsmødet den 24. maj 2025. Mødet foregår fysisk, og afstemningen foregår digitalt.