Landsrådsvalg i Coop amba 2025
I januar 2025 begynder optakten til landsrådsvalget.
Fra torsdag den 30. januar til 21. februar kan bestyrelserne i butikker og brugsforeninger opstille kandidater til valget. Hver bestyrelse kan opstille op til tre kandidater.
Coop ambas nye organisationsmodel og nye vedtægter betyder, at valget til Coop ambas landsråd vil være anderledes, end det plejer.
I 2025 skal der vælges 60 kandidater, og alle nuværende landsrådsmedlemmer er på valg. Derfor er det ekstra vigtigt, at I som bestyrelse opstiller kandidater og husker at bruge jeres stemme.
Her på siden kan du og din bestyrelse finde relevant information om rammerne og tidsplanen.
Det er de lokale, aktive medlemsvalgte i butikker og brugsforeninger, som skaber et stærkt og dynamisk landsråd. Det er nemlig dem, der opstiller kandidater til landsrådsvalget, og som kan stemme på de opstillede kandidater.
OBS: Landsrådsvalget sker sideløbende med medlemsmøder og generalforsamlinger i nogle butikker og brugsforeninger i marts 2025. Derfor bør man ved valg af ny formand/forperson i 2025 være ekstra opmærksom på, at kun formænd/forpersoner registreret i Coop ambas medlemssystem får tilsendt digitalt valgkort og kan stemme ved landsrådsvalg.
For at opdatere bestyrelsens sammensætning logger I ind på MitCoopforum, vælger ’Bestyrelsesoversigt’ og dernæst ’Bestyrelses-sammensætning’.
Fra fredag den 17. januar 2025 vil man her på siden kunne se sin butiks/brugsforenings stemmevægt og mandatfordelingen beregnet i regioner.
De største forandringer ved det kommende valg til landsrådet er kort fortalt:
- Alle nuværende landsrådsmedlemmer er på valg.
- Coop ambas landsråd reduceres til i alt 70 medlemmer (fra i dag 124 medlemmer): De syv medlemmer af Coop ambas bestyrelse, et medlem valgt i Grønland, et medlem valgt på Færøerne, et medlem valgt på Bornholm og de resterende 60 medlemmer valgt i Danmark.
- Ved næstkommende valg til landsrådet skal derfor vælges 60 kandidater.
- Afstemningsområderne og opdelingen ifm. valg til landsrådet forenkles fra 10 distrikter til 5 regioner. Antallet af pladser i hver region opgøres efter forholdstal på baggrund af antallet af medlemmer i Coop-ejede butikker og brugsforeningerne i regionen pr. 1. januar i valgåret.
- Bornholm får samme status som Færøerne og Grønland og er dermed sikret en plads i landsrådet efter overgangen fra distrikter til regioner.
- Der er indført en 12-års regel, som betyder, at et landsrådsmedlem maksimalt kan sidde 12 år uafbrudt i landsrådet. Medlemmer af landsrådet kan kun være medlem af landsrådet i 4 sammenhængende valgperioder, og derefter kan kandidaten ikke genopstille til en ny valgperiode.
Landsrådsvalget i 1. kvartal 2025 er det valg til landsrådet i 2024, der er blevet udskudt i forbindelse med strategiproces og arbejdet med ny organisationsmodel.
Arbejdsopgaver og rammer for det nye Coop amba landsråd er beskrevet på denne side om landsrådets arbejde.
Nogle ting er, som de plejer at være:
- Det er fortsat de lokale medlemsvalgte, der bestemmer, hvem der skal have plads i Coop ambas landsråd.
- Alle bestyrelser i butikker og brugsforeninger kan opstille op til tre kandidater.
- Jeres lokale forperson/formand modtager per mail og SMS det valgkort, I skal bruge til at stemme.
- Stemmevægten per butik svarer til butikkens medlemstal per 1. januar i valgåret.
Organiseringen af landsrådsvalget sker fremover i regioner jf. Coop ambas nye vedtægter (per 1. januar 2025) § 12.8. Det betyder, at kandidaten stiller op i en region og bliver valgt i en region. Det er en forudsætning, at kandidaten har butikstilhør i den region, hvor man stiller op jf. øvrige valgbarhedskriterier i de nye vedtægter (per 1. januar 2025) § 13.1.
Mandatfordeling: Antallet af pladser i hver region opgøres efter forholdstal på baggrund af antallet af medlemmer i Coop-ejede butikker og brugsforeningerne i regionen pr. 1. januar i valgåret, og kommunikeres umiddelbart herefter. Her på siden vil du kunne se, hvor mange pladser medlemmerne i din region får i landsrådet.
Fredag den 20. december: Varsling af valget på hjemmesiden.
Torsdag den 30. januar: Opstillingsperioden begynder.
Fredag den 21. februar kl. 23.59: Opstillingsperioden slutter.
Fredag den 28. februar kl. 16.00: Erklæring om valgbarhed skal være modtaget i valgsystemet.
Mandag den 3. marts kl. 16.00: Frist for at rette i kandidatoplysningerne.
Mandag den 24. marts: Afstemningsperioden begynder, og hver forperson i butikker og brugsforeninger modtager valgkort på mail og SMS.
Mandag den 31. marts kl. 12.00: Afstemningsperioden slutter. Resultatet publiceres senest kl. 18.00.
Tirsdag den 8. april kl. 19.00-21.00: Online introduktionsmøde for nyvalgte landsrådsmedlemmer.
Lørdag den 24. maj: Landsrådsmøde.
-
Hvem kan stille op til landsrådet?
For at stille op til en plads i landsrådet skal man blandt andet opfylde nogle generelle valgbarhedskrav:
- Være personligt medlem uafbrudt i mindst 3 måneder på valgdagen af Coop eller en brugsforening, der er medlem af Coop.
- Være fyldt 18 år på valgdagen.
- Skal have været medlem uafbrudt i mindst 1 måned på valgdagen (dvs. den dag, valget slutter).
- Ikke være medlem af direktionen i Coop amba eller et af Foreningens koncernforbundne selskaber eller Coop Danmark.
- Ikke være ansat i eller drive konkurrerende virksomhed til Coop Danmark eller Foreningens datterselskaber.
- Ikke være bortvist fra en medlemsbutik.
- Et landsrådsmedlem kan maksimalt sidde 12 år uafbrudt i landsrådet.
-
Hvem kan opstille kandidater?
Alle bestyrelser i butikker og brugsforeninger kan opstille op til tre kandidater.
-
Hvordan foregår opstillingen?
En kandidat kan henvende sig til de lokale medlemsvalgte i sin Kvickly, SuperBrugsen eller Brugsen-butik og tilkendegive sin interesse for at blive valgt ind i landsrådet.
Brugsforenings- eller butiksbestyrelsen/medlemsrådet kan også selv opsøge mulige kandidater. Nuværende landsrådsmedlemmer, som er på valg, skal ligesom øvrige kandidater opstilles af en bestyrelse, hvis de søger genvalg.
Det er bestyrelsen/medlemsrådet, der opstiller kandidaterne og beslutter:
- Om bestyrelsen overhovedet ønsker at opstille kandidater.
- Antallet af kandidater, der ønskes opstillet (dog maksimalt 3).
- Hvem kandidaterne i givet fald skal være.
- Hvem forpersonen skal stemme på, når selve valghandlingen går i gang. Bemærk, at bestyrelsen under selve afstemningen frit kan vælge at afgive sine stemmer blandt samtlige opstillede kandidater i regionen og altså ikke er forpligtet til at stemme på egne kandidater.
-
Hvem er stemmeberettiget?
Det er den lokale bestyrelse i butik eller brugsforening, der afgiver stemmer på vegne af de tilknyttede medlemmer. Valgkortet sendes ved valgets begyndelse pr. mail til formanden/forpersonen, som har til opgave at sørge for, at afstemningen sker i overensstemmelse med bestyrelsens fælles ønske. Eksempelvis kan man mødes ved en skærm og foretage afstemningen sammen.
En butiksbestyrelse/medlemsråd består af mindst 3 medlemsvalgte, herunder en formand/forperson, som er valgt på det årlige medlemsmøde. Dette minimumsantal skal være opfyldt på afstemningstidspunktet, for at en man kan deltage i valget.
-
Hvordan foregår afstemningen?
Formanden modtager en mail med en unik valgkode (for netop den bestyrelse) til afstemningen. Denne mail kan formanden godt fremsende til en anden persons mailadresse, hvis afstemningen foretages hos en anden person eller fra butikkens computer.
Den, som afgiver stemmerne, er ansvarlig for at stemme i overensstemmelse med bestyrelsens beslutning. Der skal stemmes på det antal kandidater, som skal bruges i regionen. Har regionen 3 pladser i landsrådet, skal der sættes 3 krydser.
Elektronisk foregår det ved, at man åbner afstemningsmodulet, hvor alle kandidaterne i regionen er vist - og i dette eksempel sætter 3 krydser. Hvis man fx har en stemmevægt på 1.000 stemmer (i kraft af et medlemstal på 1.000 den 1. januar), får hver af de 3 afkrydsede kandidater derved 1.000 stemmer.
Når man stemmer, skal man altså blot sætte kryds ved det rette antal kandidater. Det elektroniske afstemningssystem sikrer både, at der afgives stemmer på det korrekte antal kandidater, og at hver kandidat modtager det korrekte stemmetal.
Bestyrelsen kan, som alternativ til at sætte kryds ved kandidater, også stemme blankt. Man afkrydser et særligt felt, hvis bestyrelsen ønsker at stemme blankt.
-
Hvordan afgøres valget?
Kandidaternes stemmetal afgør, hvem der bliver valgt til regionens landsrådsposter for den næste periode.
Øvrige modtagere af stemmer bliver frem til det næste landsrådsvalg suppleanter for regionens landsrådsmedlemmer i rækkefølge efter opnået stemmetal.
De valgte kandidater indtræder straks i landsrådet.
-
Hvornår offentliggøres valgresultatet?
Valgresultatet offentliggøres samme dag, som afstemningen slutter, senest kl. 18.00.
-
Hvem kan tage stilling til tvivlsspørgsmål?
Coop ambas foreningssekretariat kan afgøre eventuelle tvivlsspørgsmål om valgets afholdelse, med undtagelse af tvivlsspørgsmål om valgbarhed, som afgøres af bestyrelsen.
Foreningssekretariatet kan kontaktes på valg@coop.dk.
De formelle rammer for landsrådsvalget 2025:
Landsrådsvalget 2025 markerer overgangen til en ny organisationsmodel for Coop amba. Derfor er rammerne bestemt dels af en række overgangsbestemmelser i Coops ambas nye vedtægter, dels af nogle procedurer i de tidligere vedtægter.
- Der skal vælges 60 kandidater jf. overgangsbestemmelser § 20.3 b i Coop ambas vedtægter per 1. januar 2025.
- Medlemmer af Foreningens landsråd, der vælges efter de Tidligere Vedtægters § 14, stk. 2 a), c) og d) (100 medlemmer valgt i Danmark samt to for Færøerne og to for Grønland) er på valg i første kvartal 2025.
- Når overgangen til det nye valgsystem i 2028 er indfaset, vil medlemmer af landsrådet blive valgt forskudt for tre år ad gangen. Indtil da vil landsrådsmedlemmets valgperiode være afhængig af det antal stemmer, hun/han får.
- Selve organiseringen af valget sker i regioner jf. Coop ambas nye vedtægter (per 1. januar 2025) § 12.8. Dvs. at kandidaten stiller op i en region, og bliver valgt i en region. Det er en forudsætning, at kandidaten har butikstilhør i den region, hvor man stiller op jf. øvrige valgbarhedskriterier i de nye vedtægter (per 1. januar 2025) § 13.1.
- Mandatfordelingen beregnes i regioner jf. nye vedtægter (per 1. januar 2025) § 12.8.
- Stemmevægten pr. butik er svarende til butikkens medlemstal.
De enkelte butikkers/brugsforeningers stemmevægt og mandatfordelingen beregnet i regioner vil kunne ses her på siden.