Forberedelsen af den gode aktivitet
Coop er der, hvor danskerne er. Vi er ejet af vores medlemmer, og de har mulighed for indflydelse. Sammen er vi et stærkt fællesskab, der dækker hele landet, og derfor er det naturligt, at Coop gør noget for at understøtte og udvikle stærke lokale fællesskaber.
Vores målsætning er:
Det skal være tydeligt for Coops medlemmer, at de er en del af et fællesskab og har mulighed for indflydelse.
Inden I går i gang med at planlægge en aktivitet, der understøtter et lokal fællesskab, er der en raække punkter, som I bør overveje:
- Hvilke målsætninger vil vi arbejde med?
- Hvilke lokale samarbejdspartnere skal vi arbejde med?
- Hvordan organiserer vi os bedst, så vi har ressourcer til at styrke lokale fællesskaber?
- Hvor - butikken som byens scene?
- Den økonomiske ramme
Hvilke målgrupper vil I gerne ramme - fx:
- Singler, unge, studerende
- Børnefamilier, mødre/fædre-grupper
- Tilflyttere, turister, udsatte grupper m.v.
Hvad vil jeres lokale fællesskab gerne lykkes med - fx:
- Skabe en fælles aktivitet, mening og 'vi-fornemmelse'
- Gå klogere og beriget hjem
- Give indflydelse og medbestemmelse
- Hygge og socialt samvær
Partnerskaber og profilering er to ret centrale opgaver, hvor bestyrelsen trækker i arbejdstøjet og skaber nye samarbejdsrelationer, som fører til aktiviteter og god omtale, der gør, at brugsen kommer i kontakt med flere yngre borgere, som får bedre forståelse for brugsens betydning for byen.
Målet er, at vi skaber større kundestrøm og bedre bundlinje sådan, at vi sikrer en fornuftig drift i fremtiden.
Dagli’Brugsen i Brenderup's bud på nøglen til succes:
- Tænk fremad, hvad skal ’byen’ sige om os?
- Lyt til byen, hvad sker der og hvor kan vi i brugsen være med?
- Invitér indenfor, hent inspiration og se hvad vi kan sammen
- Sig ’ja’ til dem som vil samarbejde og få mest muligt ud af det
- Sæt i gang, det er bedre at gøre lidt end ingenting
- Fra event til tradition, husk det tager tid at skabe en stor succes, så hav’ tålmodighed første gang
- Få flere med, mange seniorer vil gerne hjælpe med det praktiske
Som bestyrelse har I mange opgaver, så det kan være en fordel at etablere et aktivitetsudvalg, hvis primære opgave er at planlægge og gennemføre de aftalte aktiviteter.
I kan også oprette udvalg med repræsentanter fra andre lokale foreninger, der kan være med til at beslutte, hvilke aktiviteter I sætter igang.
- Tilstræb at holde omkostningerne nede i et fornuftigt leje.
- Alle omkostninger afholdes af den enkelte bestyrelse/butik.
- Overvej evt. en deltagerbetaling så der er lidt at gøre godt med.
- Brug evt de midler der er i bestyrelsens aktivitetsbeløb, ligesom det anbefales at læse om mulighederne for tilskud og indsende en ansøgning til aktivitetspuljen.
- I bruger butikken som en scene til aktiviteter med et godt og højt fagligt niveau af forbrugeroplysning om emner inden for fødevarer og forbrug
- I engager medlemmer og giver dem overraskelser og viden, de ikke troede, de kunne få der, hvor de køber dagligvarer
- I udvælger en eller flere målgrupper, som I vil gøre noget særligt for og styrker på den måde loyaliteten til butikken og I finder emner, der interesserer målgruppen
- I finder sammen med en eller flere partnere, som har en faglighed på de emner, I har valgt - eller som har god kontakt til den målgruppe, I har valgt. Sammen lægger I en plan
Hent drejebog og se, hvordan I kan bruge butikken som byens scene