Profilering af bestyrelsen og bestyrelsesarbejdet
Succesen af det arbejde, som en bestyrelse lægger i butikken, hænger på mange måder sammen med den synlighed, bestyrelsen har formået at give sig selv og de gode initiativer.
Få butikkens og bestyrelsens arbejde i pressen og på sociale medier.
Her kan du hente en vejledning med gode råd til at skabe lokal- og regional presseomtale, kommunikere direkte med medlemmerne via Coop app’en og nå ud til jeres lokalsamfund på de sociale medier.
Det er en god ide, at bestyrelsen et par gange om året drøfter sin og butikkens synlighed og profilering i lokalsamfundet og snakker om, hvordan man endnu bedre kan komme ud over rampen med de gode projekter og historier, der er i regi af både butikken og bestyrelsesarbejdet.
Der er to afgørende spørgsmål omkring profilering
- Hvad skal profileres – indhold
- Hvordan skal der profileres – form
Indhold
Hvilke gode projekter, aktiviteter, initiativer og historier skal profileres. Et godt årshjul kan hjælpe med overblikket over den række arrangementer og aktiviteter, der skal profileres og fortælles.
Eksempler:
Et behov for at bestyrelsen i sig selv er kendt blandt medlemmerne som deres repræsentanter er aktuelt i situationer som:
- rekruttering af nye til bestyrelsen
- oprettelse af udvalg
- butikkens rolle i fællesarrangementer i lokalområdet
- kundetilfredshedsmålinger, NPS
- kundetilfredshedsarrangementer
- samarbejdsaftaler med lokale partnere
- nye tiltag i butikken
Når landsdækkende kampagner iværksættes af Coop er den lokale bestyrelse omdrejningspunktet for den lokale profilering af kampagnen.
Form
Hvordan der skal profileres vil bero på, hvor mange forskellige kommunikationskanaler, den enkelte bestyrelse har adgang til og hvilke grupper man i særlig grad gerne vil ramme
- Kanaler i QuickCoop:
- Nyhed i Coop app
- Opslag på butikkens facebookside
- Kædemails
- Opslag i butikken
- en stand i butikken
- opslag i byen
- artikel eller annonce i lokalavisen
- indslag i lokalradio
Bestyrelsen kan ved hjælp af QuickCoop kommunikere i Coop App, på Facebook og i kædens mail. Se mere her: www.coopforum.dk/nyheder
Indhold
- Hvordan fordeler vi i bestyrelsen opgaverne og ansvaret for en løbende synliggørelse?
- Hvor kendt er det for medlemmerne, at der en bestyrelse i butikken?
- Hvor kendt er det for medlemmerne, at det er ”os her”, der udgør den siddende bestyrelse?
- Hvor kendt er det, at vi i bestyrelsen repræsenterer medlemmerne over for butiksledelsen?
- Hvor kendt er hver enkelt aktivitet, som vi i bestyrelsen står bag?
- Hvor kendt er vi som bestyrelse over for det øvrige foreningsliv i byen/bydelen
- Hvordan bidrager vi til, at butikkens tiltag ud fra NPS målinger bliver kendte for medlemmerne?
Form
- Hvordan synliggør vi os i butikken?
- Hvor ofte er vi synlige i butikken?
- Hvordan håndterer vi opslag i butikken?
- Hvordan håndterer vi opslag i byen?
- Hvordan søger vi plads på andre foreningers platforme til at synliggøre os som forening?
- Hvilke begivenheder vil vi søge omtalt og evt. annonceret i den lokale presse?
- Hvordan synliggør vi nye tiltag i butikken?
Medier
- Hvordan vil vi bruge facebook til at synliggøre os?
- Hvordan vil vi bruge Coop App til at synliggøre os?
- Hvordan vil vi bruge kædens ugemail?